TOMMY KUTI, IL MIO SCUDETTO CUCITO CON LA MUSICA!

Ciao Tommy, per noi è un piacere averti qui. 

Iniziamo subito chiedendoti quanto sia importante l’Inter nella tua vita e nella tua musica?  

Io confesso subito che non sono un grandissimo tifoso di Calcio nel senso che non seguo tutte le partite e non conosco il nome di tutti quanti i calciatori della squadra, però sin da quando ero un bambino che andava alla scuola Calcio di Castiglione delle Siviere, l’inter ha sempre rappresentato il mio concetto di mondo ideale, a partire dal nome della squadra “Internazionale”. È da sempre quello che mi sento di essere, insieme agli amici con cui sono cresciuto nel quartiere 5 continenti, la mia famiglia, siamo tutti molto International.

 

Non a caso il tuo ultimo pezzo è dedicato alla nuova, possiamo chiamarla, bandiera della tua squadra, perché tra tutti hai scelto proprio lui?

Mi rivedo molto nella sua storia, ho letto alcune delle sue interviste e ho notato che il suo modo di essere attaccato alla famiglia, le difficoltà economiche che ha avuto crescendo, i pregiudizi che ha subito sul campo e fuori fanno in modo che io riveda nella sua storia non solo la mia, ma quella di milioni di afrodiscendenti che si battono per ottenere successo qui in Europa.

 

Mi ha incuriosito molto la scelta del beat, ci puoi spiegare com’è nata la traccia?

Il beat è di Yves the Male, un produttore Afroitaliano di origini Togolesi che è cresciuto a Milano…What can I say? Yves è semplicemente il migliore, vi confesso che le prime stesure della canzone avevano un beat più aggressivo, ma poi succede spesso che mentre io Yves lavoriamo il brano subisca un improvvisa rivoluzione. Di solito di primo acchito io rimango “mindfreakeato” e dico “Nooooo” cosa è successo al pezzo, ma poi dopo un paio di giorni puntualmente scrivo ad Yves per ringraziarlo per aver cambiato direzione e aver tirato fuori una figata.

 

È sempre bello quando musica e sport si incontrano, in USA è un must, da noi solo negli ultimi anni si vedono queste partnership, cosa dovrebbero fare queste due parti per venirsi incontro?

Ho da poco sentito che la squadra di calcio del Marsiglia ha aperto degli studi di registrazione ed in più addirittura hanno aperto un etichetta discografica per finanziare i progetti degli artisti emergenti dei quartieri svantaggiati della zona. Purtroppo per ora la connessione tra musica e sport nel nostro paese avviene solo tra Vip e Vip, in quelle campagne o eventi dove gli artisti famosi incontrano i calciatori. Spero che un giorno anche in Italia le squadre di calcio faranno azioni utili per migliorare la propria comunità.

 

Sei sempre stato un artista che si tiene molto impegnato, se non fai musica, conduci programmi su TRX, se non fai quello magari stai recitando, cosa manca nel curriculum artistico di Tommy Kuti? 

In effetti mi sento davvero molto fortunato, perché inizialmente dicevo “Se mi va male con la musica faccio questo o quell’altro” però ora faccio così tante cose che a volte ho delle crisi d’identità. Però confesso che per come sono fatto è la sensazione migliore del mondo quella di non essere imprigionato in una sola professione. Comunque c’è una mia grande passione / talento che non ho ancora condiviso col mondo e ho sempre pensato che quello potesse essere il mio secondo sbocco oltre alla musica….Rullo di tamburi, 3,2,1…
Un giorno potrebbe capitarvi di vedermi in un locale a fare uno spettacolo di Stand Up comedy.

 

Vorremmo conoscere un po’ di più il tuo background, hai voglia di raccontarci le tue influenze, quando hai deciso di fare musica e di lanciarti in questo mondo?

Ho scritto un libro intitolato “Ci rido Sopra” edito da Rizzoli. Lì ci sono quasi tutte le info.
Per chi non ha la sbatta di leggersi quelle pagine…Sono nato in Nigeria e cresciuto tra Brescia e Castiglione Delle Stiviere, le mie prime influenze furono il rap Americano di artisti come 50 Cent, Eminem, Jay-Z. Poi crescendo e soprattuto viaggiando mi sono appassionato al rap francese di artisti come Youssoupha, Bomba, Maitre Gims. La musica Nigeriana Afrobeats è sempre stata lì in sottofondo, nelle feste dei miei compaesani, in chiesa quando ero bambino, nella macchina di mio papà attraverso i dischi di Fila Kuti. Ho deciso di cominciare a fare musica dopo il mio primo viaggio a Londra, quando ero andato a trovare mio cugino, in quel contesto multiculturale ho deciso che il rap sarebbe stato il mio nuovo linguaggio.

 

Come artista e come persona sei sempre stato molto vicino a tematiche sociali che ti stanno a cuore, vorrei discutere sul quanto è importante essere attivi su quel lato per un artista, sul discuterne apertamente e tutto ciò che ne deriva

Io mi ritengo un privilegiato, nonostante le umili origini dei miei genitori, ho avuto la possibilità di studiare, viaggiare all’estero e realizzare tutti quanti i miei sogni. Per questa ragione sento il dovere di utilizzare la mia piattaforma per raccontare le storie della “mia gente”. Crescendo in Italia c’era (e c’è ancora) un problema di rappresentazione per quanto riguarda noi afrodiscendenti, nel senso che per anni si è parlato solo di immigrazione citando sbarchi clandestini e criminalità, è compito mio di artista quello di approfondire e raccontare nuove storie inedite.

 

Quali sono i tuoi progetti futuri? 

Troppa roba, ma per come va la mia vita, quasi sicuramente tra sei mesi starò facendo qualcosa di nuovo di cui in questo momento non neanche la minima idea. Sicuramente uscirà nuova musica.

 

Grazie Tommy per la disponibilità e gentilezza, ti chiediamo un saluto alla redazione e ai nostri lettori e un consiglio a quei giovani aspiranti artisti su come approcciarsi a questo mondo.

Prima di tutto io penso che ogni aspirante artista debba farsi una domanda:  “io sono veramente appassionato/a di questa forma d’arte, o mi piace l’idea di essere un rapper, l’idea di essere un pittore, l’idea di essere un Videomaker?” Rispondere onestamente a questa domanda può fare risparmiare un sacco di tempo perché credo che la passione sia più importante del Talento, solo quella ti permette di passare notti insonni, ricevere no, delusioni e continuare comunque ad andare avanti.

Intervista a cura di Alessandro Soccini!

73 pensieri riguardo “TOMMY KUTI, IL MIO SCUDETTO CUCITO CON LA MUSICA!

  • 21 Marzo 2022 in 3:08 am
    Permalink

    Thanks for another great post. Where else may anybody get that type
    of info in such an ideal manner of writing? I’ve a presentation subsequent week, and I am on the search for such info.

  • 28 Marzo 2022 in 1:27 pm
    Permalink

    I always used to read paragraph in news papers but now as I am a user of internet therefore from now
    I am using net for content, thanks to web.

  • 30 Maggio 2022 in 9:26 am
    Permalink

    Hello! This is my first visit to your blog! We are a group of volunteers
    and starting a new project in a community in the same niche.
    Your blog provided us useful information to work on. You have done a extraordinary job!

  • 31 Maggio 2022 in 5:28 am
    Permalink

    Hello There. I found your blog the usage of msn. This is a very neatly written article.
    I’ll make sure to bookmark it and come back to learn extra of your helpful information. Thank you for the post.

    I’ll certainly return.

  • 1 Giugno 2022 in 7:00 am
    Permalink

    Excellent way of telling, and pleasant article to get facts on the topic of my presentation subject matter,
    which i am going to present in school.

  • 13 Giugno 2022 in 2:38 am
    Permalink

    This paragraph is genuinely a pleasant one it helps new web users, who are wishing for blogging.

  • 13 Giugno 2022 in 3:03 am
    Permalink

    Amazing! This blog looks exactly like my old one!
    It’s on a totally different topic but it has pretty much the
    same layout and design. Outstanding choice of colors!

  • 13 Giugno 2022 in 3:23 am
    Permalink

    Thank you for any other informative website. Where else may I am getting that type of information written in such a perfect method?
    I’ve a challenge that I’m simply now running on, and I’ve been at the glance out for such information.

  • 13 Giugno 2022 in 5:11 am
    Permalink

    I’m extremely pleased to discover this web site. I wanted to thank you for
    your time for this wonderful read!! I definitely loved every bit of it and i also have you saved to fav to
    check out new information on your blog.

  • 13 Giugno 2022 in 6:26 am
    Permalink

    I am genuinely thankful to the holder of this web
    page who has shared this fantastic paragraph at here.

  • 13 Giugno 2022 in 6:53 am
    Permalink

    Hurrah, that’s what I was seeking for, what
    a stuff! present here at this webpage, thanks admin of this web page.

  • 13 Giugno 2022 in 10:26 am
    Permalink

    With havin so much written content do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation? My
    site has a lot of unique content I’ve either written myself or outsourced
    but it looks like a lot of it is popping it up all over the web without my authorization. Do you know any techniques to help
    protect against content from being ripped off? I’d genuinely appreciate it.

  • 13 Giugno 2022 in 11:09 am
    Permalink

    You ought to be a part of a contest for one of the finest sites online.
    I most certainly will recommend this site!

  • 13 Giugno 2022 in 11:53 am
    Permalink

    Hi, everything is going fine here and ofcourse every one is sharing
    facts, that’s in fact excellent, keep up
    writing.

  • 13 Giugno 2022 in 11:56 am
    Permalink

    I am regular reader, how are you everybody? This article posted
    at this site is in fact nice.

  • 13 Giugno 2022 in 1:58 pm
    Permalink

    Pretty section of content. I simply stumbled upon your web site
    and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed
    account your weblog posts. Anyway I’ll be subscribing in your feeds and even I success you
    access consistently fast.

  • 13 Giugno 2022 in 2:08 pm
    Permalink

    It is not my first time to visit this website, i am browsing this web page dailly and obtain pleasant data from here everyday.

  • 13 Giugno 2022 in 2:28 pm
    Permalink

    Hello colleagues, how is the whole thing, and what you would like
    to say about this post, in my view its in fact awesome in favor of me.

  • 13 Giugno 2022 in 3:23 pm
    Permalink

    What’s up to every single one, it’s in fact a good for
    me to pay a visit this web page, it consists of useful Information.

  • 13 Giugno 2022 in 3:51 pm
    Permalink

    Hey! I know this is kinda off topic but I was wondering which
    blog platform are you using for this site? I’m getting fed up of WordPress because I’ve had issues with hackers and I’m looking at options for another
    platform. I would be fantastic if you could point
    me in the direction of a good platform.

  • 13 Giugno 2022 in 3:55 pm
    Permalink

    Wonderful blog! I found it while searching on Yahoo News.
    Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News? I’ve been trying for
    a while but I never seem to get there! Thank you

  • 13 Giugno 2022 in 4:44 pm
    Permalink

    Pretty section of content. I just stumbled upon your weblog and in accession capital
    to assert that I get actually enjoyed account your blog posts.
    Anyway I’ll be subscribing to your feeds and even I achievement you access
    consistently quickly.

    Feel free to surf to my page :: agen poker pulsa

  • 13 Giugno 2022 in 4:47 pm
    Permalink

    Thanks on your marvelous posting! I certainly enjoyed reading it, you can be
    a great author.I will remember to bookmark your blog and may come back at some point.
    I want to encourage you to continue your great writing,
    have a nice day!

  • 13 Giugno 2022 in 5:11 pm
    Permalink

    What’s up to every single one, it’s actually a pleasant for
    me to visit this web page, it consists of important Information.

  • 13 Giugno 2022 in 6:09 pm
    Permalink

    When someone writes an piece of writing he/she keeps the thought of a user in his/her brain that how
    a user can know it. So that’s why this paragraph is amazing.
    Thanks!

  • 13 Giugno 2022 in 6:25 pm
    Permalink

    This is my first time visit at here and i am in fact
    happy to read all at one place.

  • 13 Giugno 2022 in 9:29 pm
    Permalink

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this article plus the rest of the
    website is really good.

  • 13 Giugno 2022 in 10:36 pm
    Permalink

    Magnificent site. A lot of useful info here. I’m sending it to a few friends
    ans additionally sharing in delicious. And obviously, thanks in your sweat!

  • 13 Giugno 2022 in 10:39 pm
    Permalink

    Wow, fantastic blog layout! How long have you been blogging for?

    you made blogging look easy. The overall
    look of your web site is fantastic, let alone the content!

  • 14 Giugno 2022 in 1:04 am
    Permalink

    You actually make it seem so easy along with your presentation but I find this matter to be really something which I believe I might never understand.
    It kind of feels too complicated and very broad for me.

    I’m looking forward on your next publish, I will attempt to get the hang of it!

  • 14 Giugno 2022 in 1:59 am
    Permalink

    Simply wish to say your article is as astonishing. The clearness in your
    post is just cool and i could assume you’re an expert on this subject.

    Well with your permission let me to grab your feed to keep up to date with forthcoming post.

    Thanks a million and please continue the gratifying work.

  • 14 Giugno 2022 in 3:22 am
    Permalink

    Wonderful post however I was wondering if you could write a litte more on this topic?
    I’d be very grateful if you could elaborate a
    little bit more. Appreciate it!

  • 14 Giugno 2022 in 3:28 am
    Permalink

    It’s amazing to pay a visit this web page and
    reading the views of all colleagues concerning this paragraph, while I am also keen of getting knowledge.

  • 14 Giugno 2022 in 4:06 am
    Permalink

    I wanted to thank you for this good read!! I certainly enjoyed every bit of it.
    I’ve got you bookmarked to look at new stuff you post…

  • 14 Giugno 2022 in 4:09 am
    Permalink

    I like reading a post that will make people think.

    Also, thanks for allowing for me to comment!

  • 14 Giugno 2022 in 4:24 am
    Permalink

    Great beat ! I wish to apprentice while you amend
    your web site, how can i subscribe for a blog website?
    The account helped me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast provided bright clear
    concept

  • 14 Giugno 2022 in 4:42 am
    Permalink

    Hey there just wanted to give you a brief heads up and
    let you know a few of the images aren’t loading correctly.
    I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried it in two different web browsers and
    both show the same results.

  • 14 Giugno 2022 in 8:34 am
    Permalink

    I seriously love your website.. Excellent colors & theme.
    Did you make this web site yourself? Please reply
    back as I’m trying to create my own personal website and
    would like to learn where you got this from or exactly
    what the theme is called. Many thanks!

  • 14 Giugno 2022 in 9:04 am
    Permalink

    It’s awesome to visit this web page and reading the views of all mates about this post,
    while I am also keen of getting knowledge.

  • 14 Giugno 2022 in 9:24 am
    Permalink

    Hey there! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for
    this website? I’m getting tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking
    at options for another platform. I would be fantastic if you could point
    me in the direction of a good platform.

  • 14 Giugno 2022 in 9:50 am
    Permalink

    Have you ever considered creating an e-book or guest authoring on other websites?
    I have a blog centered on the same topics you discuss and would really like to
    have you share some stories/information. I know my readers would enjoy your work.
    If you’re even remotely interested, feel free to shoot me
    an email.

  • 14 Giugno 2022 in 11:57 am
    Permalink

    Good blog post. I absolutely love this website. Keep it
    up!

  • 14 Giugno 2022 in 3:00 pm
    Permalink

    Great delivery. Sound arguments. Keep up the great work.

  • 14 Giugno 2022 in 5:33 pm
    Permalink

    I am not sure where you are getting your info, but good topic.
    I needs to spend some time learning much more or understanding more.
    Thanks for magnificent info I was looking for this info for my mission.

  • 14 Giugno 2022 in 6:56 pm
    Permalink

    Hi there, I found your blog by the use of Google while searching
    for a related subject, your web site got here up, it seems great.
    I have bookmarked it in my google bookmarks.
    Hi there, just was aware of your blog through Google, and found that it’s really
    informative. I am going to be careful for brussels.
    I will be grateful should you proceed this {in future}.
    Many other folks might be benefited out of your writing.
    Cheers!

  • 14 Giugno 2022 in 9:00 pm
    Permalink

    There’s definately a great deal to learn about this issue.
    I really like all of the points you have made.

  • 14 Giugno 2022 in 9:31 pm
    Permalink

    There’s certainly a lot to learn about this subject.

    I like all the points you made.

  • 14 Giugno 2022 in 9:54 pm
    Permalink

    Excellent goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to
    and you are just too great. I really like what you’ve
    acquired here, really like what you are saying and
    the way in which you say it. You make it enjoyable and you still take
    care of to keep it sensible. I can not wait to read much more from you.
    This is actually a tremendous site.

  • 15 Giugno 2022 in 7:46 am
    Permalink

    Twoo other residents were cited, and a third resident was held beneath a $six
    million bond.

    Feel free to visit my blog post – Home page

  • 15 Giugno 2022 in 11:47 pm
    Permalink

    Specially when the jackpot iss so high and much more tickets
    are sorted.

    Visit my web site; Homepage

  • 16 Giugno 2022 in 2:22 am
    Permalink

    POWERBALL with Double Play players who match all five winning
    numbers plus the Powerball quantity in the Double Play drawing,
    win the $10 million leading prize.

    Review my homepage – Article source

  • 16 Giugno 2022 in 6:25 pm
    Permalink

    At this time, the Wisconsin Lottery has not identified the winner, as thhe mozt current winner was Victoria from
    Pelican Lake who won $50,000 from Powerball on Dec.
    2.

    My page – Find more info

  • 17 Giugno 2022 in 12:44 pm
    Permalink

    As the admin of this site is working, no question very shortly it will be famous, due
    to its feature contents.

  • 17 Giugno 2022 in 2:46 pm
    Permalink

    Hi, this weekend is pleasant in favor of me, since this moment
    i am reading this enormous informative post here at my home.

  • 17 Giugno 2022 in 5:17 pm
    Permalink

    Hi there everyone, it’s my first go to see at this website, and paragraph is truly fruitful designed for
    me, keep up posting these types of posts.

  • 17 Giugno 2022 in 10:45 pm
    Permalink

    In Wednesday’s drawing, far more than 3 million tickets won prizes
    rangihg from $four to $2 million, lottery officials
    mentioned.

    my websiite Check out here

  • 18 Giugno 2022 in 3:52 am
    Permalink

    I like what you guys are up too. This sort of clever work and coverage!

    Keep up the great works guys I’ve incorporated you guys to my
    own blogroll.

  • 18 Giugno 2022 in 4:00 am
    Permalink

    Today’s winning numbers for Powerball and Powerball pluhs lotteries
    are offered beneath.

    Feel free to visit my web site; more info

  • 18 Giugno 2022 in 9:27 pm
    Permalink

    These are actually fantastic ideas in about blogging.

    You have touched some pleasant points here.
    Any way keep up wrinting.

  • 20 Giugno 2022 in 3:23 am
    Permalink

    I do not even know how I finished up right here, but I believed
    this publish was once great. I do not realize who you are however definitely you’re
    going to a well-known blogger in the event you aren’t already.
    Cheers!

  • 20 Giugno 2022 in 12:02 pm
    Permalink

    My coder is trying to persuade me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the expenses. But he’s tryiong none the
    less. I’ve been using WordPress on a number of websites for
    about a year and am worried about switching to another platform.
    I have heard fantastic things about blogengine.net.
    Is there a way I can transfer all my wordpress content into it?
    Any kind of help would be greatly appreciated!

  • 21 Giugno 2022 in 2:03 pm
    Permalink

    Hmm is anyone else having problems with the images on this blog loading?
    I’m trying to determine if its a problem on my end or if it’s the blog.
    Any feed-back would be greatly appreciated.

    my web blog watch porno HD